Sunday, October 31, 2010

Seni grafik

Seni grafik  merupakan salah satu cabang dalam seni visual.  Rekaan Grafik ditakrifkan sebagai "seni atau profesion komunikasi visual yang menggabungkan gambar, perkataan, dan idea-idea untuk menyampaikan maklumat kepada audiens." Seorang pereka grafik bertanggung jawab untuk mengatur dan menggunakan elemen pada jenis media yang berbeza (seperti poster, sebuah pakej atau website), kemungkinan besar dengan menggunakan program perisian grafik seperti Adobe Illustrator, Photoshop atau InDesign. Unsur-unsur ini meliputi foto, ilustrasi, jenis dan bentuk.
Istilah graphic design dapat merujuk kepada beberapa disiplin artistik dan profesional yang bertumpu pada komunikasi visual dan persembahan. Pelbagai kaedah yang digunakan untuk membuat dan menggabungkan simbol, gambar atau kata-kata untuk membuat representasi visual dari idea dan mesej. Seorang pereka grafik boleh menggunakan tipografi dan seni visual.
kegunaan rekaan grafik termasuk majalah, iklan dan bungkusan produk. Sebagai contoh, sebuah pakej produk mungkin merangkumi sebuah logo atau karya seni lain, kepelbagaian teks dan elemen rekaan polos seperti bentuk dan warna yang menyatukan potongan. Komposisi adalah salah satu ciri yang paling penting dari rekaan grafik terutama bila menggunakan bahan yang sudah ada sebelumnya atau unsur-unsur pelbagai.

No comments:

Post a Comment