Sunday, October 31, 2010

Discovery Learning, Pendekatan Kontruktivis, dan PBL dalam Pendidikan

Discovery learning dapat ditakrifkan sebagai kaedah pembelajaran berasaskan penyelidikan dan penemuan di mana sesuatu perkara itu dikaji dan kemudian dibuat penyelidikan sehingga membawa kepada satu penemuan yang mengesahkan kebenaran sesuatu permasalahan. Dengan kata yang mudah, penyelesaian masalah diatasi melalu pengalaman seseorang individu Sebagai contoh, dalam subjek Pengajian Am yang sentiasa mempunyai perubahan dari semasa ke semasa sememangnya memerlukan penyelidikan agar dapat mengesahkan kebenaran sesuatu fakta yang sering diputar belit.
Seterusnya, pendekatan kontruktivis juga merupakan satu pendekatan yang begitu berkesan dalam pendidikan. Kontruktivis merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia. Pendekatan ini telah lama digunakan tetapi tidak begitu ketara dan tidak ditekankan.  Kontruktivisme merupakan satu proses aktif di mana manusia boleh belajar semasa mereka belajar, Hal ini bermaksud manusia akan mendapat pelbagai input semasa proses belajar. Kecenderungan kontruktivisme adalah lebih kepada minda di mana minda harus lebih aktif berbanding fizikal. Pendekatan ini juga menekankan bahawa adalah satu aktiviti sosial dan juga kontekstual serta memerlukan masa. Lebih banyak yang dipelajari maka banyak yang akan diperolehi oleh individu tersebut. Walaupun begitu, kontruktivisme memerlukan motivasi sebagai medium penting untuk melaksanakan pendekatan ini.
Problem based learning ini membawa maksud pembelajaran berpusatkan masalah di mana memberikan peluang kepada pelajar untuk menjalankan kajian terhadap sesuatu masalah berdasarkan teori dan amalan dengan melakukan kajian permasalahan tersebut dengan kemahiran dan pengetahuan sedia ada pelajar. Secara umumnya, pembelajaran ini adalah berpusatkan kepada pelajar di mana pelajar sendiri bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka. Dalam pembelajaran ini, pelajar harus mencapahkan pemikiran mereka dalam melihat sesuatu perkara itu dan kerjasama sesama rakan adalah penting dalam proses pembelajaran ini.

            Project based learning pula merupakan pembelajaran berpusatkan kepada murid. Hal ini menyatakan bahawa proses pembelajaran yang berfokuskan tugasan amali secara sistematik/terancang dalam jangka masa yang tertentu. Ia biasanya melibatkan kutipan serta analisis data dan persediaan satu laporan yang betul.
Pembelajaran ini boleh dijalankan secara individu atau secara berkumpulan. Interaksi antara guru dengan murid yang berupa bimbingan dan perundingan pada setiap tahap proses. Dalam proses ini, guru perlu menjelaskan prosedur pelaksanaan yang lengkap. Proses ini melibatkan pengumpulan bahan, maklumat, data, memproses maklumat dan data, dan pelaporan hasil juga refleksi kendiri. Dari aspek penilaian, penilaiannya dijalankan pada setiap tahap proses sehinggalah ke tahap hasil yang siap dengan mengintegrasikan pengetahuan dengan aktiviti. Hal ini Sesuai dengan murid dan kurikulum di mana berasaskan kemahiran, pengetahuan, pengalaman dan kebolehan murid.
            Project based learning ini mempunyai kepentingan tertentu iaitu :
·         Mewujudkan komunikasi positif dan perhubungan kolaboratif di kalangan pelajar
yang pelbagai.
·         Menarik minat dan memotivasikan pelajar yang kurang menumpukan perhatian dalam proses P & P.
·         Menolong pelajar dalam memahami dan mengaplikasikan pengetahuan.
·         Menolong pelajar dalam pembelajaran dan menguasai kemahiran menyelesaikan masalah, berkomunikasi dan pengurusan kendiri.
·         Mengintegrasikan bidang kurikulum, pengajaran bertema dan isu-isu komuniti.
·         Menggalakkan akauntabiliti dan penentuan matlamat.
·         Memenuhi keperluan pelajar yang mempunyai tahap pembelajaran dan gaya pembelajaran yang berbeza.


Setelah melihat kepada semua penerangan di atas, pendekatan kontruktivis sememangnya boleh dan sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek Pengajian Am kerana konstruktivis merupakan proses aktif yang melibatkan minda aktif serta lebih bersosial. Hal ini sesuai dengan subjek Pengajian Am yang perlukan pencapahan minda yang aktif dalam kalangan pelajar yang mengambil subjek ini. Begitu juga dengan pembelajaran berasaskan masalah dan juga pembelajaran berasaskan projek turut memberikan peluang kepada para pelajar untuk mencapahkan minda dalam sesuatu isu yang mereka utarakan dalam setiap pembelajaran. Selain itu, pelajar juga dapat meningkatkan kemahiran insaniah mereka semasa berkomunikasi dengan rakan-rakan. Sistem ini juga membantu pelajar untuk meningkatkan motivasi diri agar rasa lebih bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka. Dengan hal sedemikian, maka tidak mustahil dapat melahirkan modal insan yang cemerlang suatu hari nanti.

Refleksi :
            Pendekatan kontruktivis, pembelajaran berasaskan masalah dan berasaskan projek merupakan pendekatan yang paling efektif dalam subjek Pengajian Am yang lebih fokus kepada teori berbanding amali. Dalam masa yang sama, pendekatan ini juga harus diselitkan dengan nilai-nilai seni dalam pendidikan seperti seni lakon yang boleh digunakan pelajar untuk membuat demonstrasi seperti persidangan Parlimen.


No comments:

Post a Comment